Akvarell Färgprover / Watercolor samples

Först tänkte jag att färg schemat som följde den mina Sennelier akvarell var OK, men många av dem överstämde inte med verkligheten! För något år sedan började jag med att göra små individuella färgprover och tejpade fast dem på en akryl blad (gammal förpackning). Anledning var att om jag vill ersätta en färg med en annan så behöver jag inte göra en helt ny… även om det kommit någon annan färg stänk på ett färg prov (skulle störa mig så mycket). Det som jag gjorde annorlunda denna gången var att göra allt som jag gör i min pärm med alla färg prover, fast i mindre skala. Svart linje (transparent), två lager och hur det går att lyfta bort (staining). Tyckte att det var så lyckat att jag gjorde om all mina lådor till det här systemet.  Mina Rembrandt hade jag kodat med ST (semi transp) F för fläckar (staning) T (transp) men jag blandade ihop ST (med staning) så det var inte ett bra system för mig. Innan detta systemet så skrev jag namnen på varje färg, men det gav så lite information…

At first I thought the color scheme that followed my Sennelier watercolor was OK, but many of them didn’t match the reality! Some years ago, I started making small individual color samples and glue them on an acrylic sheet (old packaging). The reason was that if I want to replace one color with another, I didn’t have to do a whole new one … also if there was some other color splash on a color sample (it would bother me so much). What I did differently this time was to do everything I do in my binder with all color samples but on a smaller scale. Black line (transparent), two layers and how it removes (staining). Thought it was so successful that I did about all my boxes for this system. My Rembrandt had I encoded with ST (semi transp) F (staning in Swedish) T (transp) but mixed together ST (with staning) so that was not a system for me. Before this system I wrote the names of each color, but it gave so little information …Färg

Before

James Milner #7

Jag fick ett uppdrag att måla ut av den här bilden i akvarell….

Hade hela sommaren på mig….men det har varit för varmt att måla samt jag har haft hälsoproblem.  Började med tröjan denna gången…ådringarna på armarna var en utmaningen, då huden var så ljus.

  • 100% cotton paper
  • Rembrandt watercolor
  • Talens Gouache – Opaque vit extra

 

 

 

Akvarell hylla

Jag behövde utrymmet i lådan där jag förvarade mina akvarellfärger och medium till det som jag köpte plast byrån till från början… till stämplar, då stämpel samlingen vuxit. Det blev till att bygga en hyllförvaring av kartong, med en låda för mina medium m.m. överst samt min pensel torkställning.  Sidorna täckte alla sidor och kanter med vit card stock och  färgade in med olika Distress Oxide färger som jag stänkte vatten på.  Dekorerade kanter med washi tejp….

Steven Gerrard – Avslutningsgåva till Mårten

Mårten Carlson avgår som ordförande för L.F.C – Västerås i idag, så jag målade den här Steven Gerrard tavlan åt honom.  Han har mitt första försök till porträttmålning i sin ägo från august 2016. Jag har haft en uppåtgående utvecklingskurva sedan dess, både på grund att jag idag använder bättre färger och papper…men också för att övning ger färdighet som man brukar säga.

Det har blivit en hel del porträtt sedan den första hösten 2016…