Steampunk burk / Steampunk Jar

Jag blev inspirerad att göra om en av mina små glas burkar, efter att jag kollat på Tim Holtz i lördags. Burken skall användas till min hemmagjorda ansiktsolja, oljan är ljuskänslig. Med den formade aluminium tejpen så kommer inget ljus in till oljan och det blev snyggt också.

I was inspired to alter one of my small glass jars, after looking at Tim Holtz last Saturday. The jar are going to be used for my homemade face oil, the oil is light sensitive. With the shaped aluminium tape on them, no light will enter in to the oil… and they look nice too.

Ett lager tejp förlorade en hel del av det embossed mönstret, avhjälptes genom att fästa ihop två bitar tejp på varandra.

One layer of tape lost a lot of the embossed pattern, I remedied it by Embossed two layer of tape.

  • Aluminium tape
  • Sizzix 3D Texture Fades Embossing Folder By Tim Holtz Foundry
  • Tim Holtz Alcohol Ink – Denim
  • Tim Holtz Alcohol Ink – Mushroom
  • Steel dish balls

Nytt Pepparkakshus / New Gingerbread House

2016 skapade jag ett pepparkakshus med mina Tim Holtz’s Village Dwelling stansar, men sedan dess har det tillkommit stansar i serien. Det var dags för ett nytt hus med alla kombinerade tillsammans igen!

In 2016, I created a gingerbread house with all my Tim Holtz’s Village Dwelling dies, but since then I have added more dies in the series. So it was time for a new house with them all combined together!

2016

2020

  • Tim Holtz Sizzix Village Dwelling
  • Tim Holtz Sizzix Village Bell Tower
  • Tim Holtz Sizzix Bigz L Die – Village Manor
  • Tim Holtz Sizzix Village Fixer Upper
  • Tim Holtz Sizzix Village Bungalow Cottage

Färgade in dioderna med olika sharpie pennor…

Coloured the diodes with different sharpie pens …

Vattenfalls projekt 2020 / Waterfall project 2020

Äntligen färdigt!!!
Startade i våras med att bygga slottet och husen av tomma genomskinliga flaskor. Därefter blev det att mura fast stenarna i stommen til vattenfallet samt limma småsten för att täcka duken. Monterade dit slottet och slog på vattnat… och fick vatten skada på entré, då det inte var riktigt tätt vid dörrarna. Fick riva hela entrén allt utom taket samt låta väggarna i tornen närmast trappen torka upp helt och sedan bygga nytt. Det blev också ett helt nytt utseende mer pompa och ståt. Det kommer att bli två till hus tills nästa säsong, de får jag pyssla med i vinter och rusta upp de andra små husen som gråsuggorna tagit stora tuggor av (alla vita fläckarna på husen). De skall också få skyddande båt lack, de blir glansiga med svårare att tugga i sig.

Finally finished!!!
Started in spring with the construction of the castle and the houses from empty transparent bottles. Then I plaster the stones for the waterfall and glue pebbles to cover the canvas. I mounted the castle and turned on the water… and got water damage on the entrance, the water got in to the walls with the doors. Had to tear down the entire entrance everything except the ceiling and let the walls of the towers closest to the stairs dry up completely and then build new. It became a whole new look more luxury. I going to make two more houses for next season I’ll do them this winter and renovate the other small houses that the sows have taken large bites of (all the white spots on the houses). They should also get protective boat varnish, they become glossy with harder to chew in themselves.

Vaniljstångs rör – Solcell ljusslinga (flask ljus) – akrylplast – hot glue – kartong – lera – akrylfärg – textur past

Vanilla pod tube – Solar cell light loop (bottle light) – acrylic plastic – hot glue – cardboard – clay – acrylic paint – texture past

Munkar som bor i husen…
Monks who live in the houses…

Ugglor / Owls

En av mina trädgårds ugglor ville inte lysa, så jag öppnade och kollade om det var något som gick att fixa. Hittade insekts väv över allt som skadat elektroniken i solcellen. Valde att täcka över hålet där solcellen var med lufttorkande lera och målade den i samma stil som originalet men med vissa modifikationer. Den andra som fortfarande fungerade fick samma modifikationer så att de ser likadana ut.

One of my garden owls didn’t want to light up , so I opened and checked if there was anything to fix. I found insect webb all over everything and it had damaged the electronics in the solar cell. I chose to cover the hole where the solar cell was with air-drying clay and painted it in the same style as the original but with some modifications. The other one that still worked received the same colouring modifications so they look the same.