Express brev som blev Snigelpost då PostNord tog vid!

ag köpte en stämpel från Amazon i England och stämpeln skickades direkt från USA…så jag fick ett brev från PostNord med uppmaningen att göra en inbetalning av tull och moms samt exp avgift. Jag gjorde inbetalningen omgående samma dag (17 sep) via Swish.

Jag har sökte efter brevet flera gånger sedan 18 sep, då de registrerat att det var på väg. I torsdags skrev jag till PostNord och undrade varför brevet inte levererats… det var ju Express leverans till Sverige men där tog det helt plötsligt STOP vilket jag inte tycker är acceptabelt!

Detta var det svar jag fick:

Till: “marie@bat3.se” <marie@bat3.se>

Skickat: 2018-09-27 08:39:40

Ämne: RE: Kontakta oss via e-post privat [ ]

Hej!

Tack för ditt mejl.

Den här typen av försändelse har ingen leveranstids garanti, detta innebär att det inte finns någon fastställ tid som försändelsen ska levereras inom. Försändelser av den här typen har längre hanterings och leveranstider än försändelser som skickas inom EU eller inom Sverige. Din försändelse är registrerad som på väg, men har efter det inte fått någon uppdatering i spårningen. Eftersom försändelserna spåras genom att de skannas, innebär en saknad av uppdatering att försändelsen inte har fått någon ny skanning. Om du anser att det har tagit för lång tid för försändelsen att ankomma kan du vända dig till avsändaren för att göra en reklamation. Anledningen till varför en reklamation behöver göras till avsändaren är för att avsändaren är köparen av den frakttjänst som behöver reklameras och endast avsändaren kan göra den reklamationen.

Om du har fler frågor eller funderingar ring gärna till vår kundtjänst på 0771 33 33 10.

Vänliga hälsningar

?Felicia Karlsson
Kundservicemedarbetare
——————————-

PostNord Sverige

Kundservice
Box 242
721 06 Västerås

Säljaren i USA.

International order:  We partnered with them to provide the quickest delivery, once it leaves their facility it will be delivered within 4-10 business day.

Brevet är märkt EXPRESS och anlände till Sverige den 12 september…där tog EXPRESS hanteringen SLUT! När jag så gjort en reklamation till säljaren i USA som blev mycket förvånade då jag bifogade det svar som jag fick från PostNord, de lovade att undersöka saken och återkomma till mig. Därefter önskade jag att PostNord återbetalade mig…så fick jag det här svaret:

Hej Marie

Tack för att du kontaktar oss.

I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta. Enligt villkoren för hanteringsavgiften utgår ingen ersättning. All eventuell ersättning behöver ske via avsändaren.

Om du har fler frågor eller funderingar ring gärna till vår kundtjänst på 0771 33 33 10 eller chatta med oss. Chatten når du via: moms.postnord.se.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

Claudia Rosas
Kundservicemedarbetare
——————————-
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås
Telefon 0771-33 33 10

Detta svaret gjorde mig mycket upprörd!

Till: “af.fakturering.se@postnord.com” < af.fakturering.se@postnord.com >

Skickat: 2018-09-29 00:51:59

Ämne: Re[4]: Kontakta oss via e-post privat [ ref:_00Db0IiEy._5000N1YUIax:ref ]

Ni menar på fullaste allvar att ni inkasserar tull och moms av mig för en vara som ni inte lyckas leverera, som ni inte har en aning vart den befinner sig!!! Tar ut exp. avgifter utan att leverera någonting… Brevet är märkt EXPRESS och anlände till Sverige den 12 september…där tog EXPRESS hanteringen SLUT! Jag har inte önskat att uppta något lagerutrymme – utan att ni omgående skulle leverera mitt brev efter det att jag gjorde min inbetalning via Swish den 17 september.

Företaget i USA blev mycket förvånade då jag bifogade det svar som jag fick från er, men lovade att undersöka saken och återkomma till mig.

Jag fattar inte vad ni sysslar med för service är det då inte!!!

I Juli försvann en försändelser från England till mig, de försökte sammanlagt tre gånger, sedan tröttna de och avslutade ärendet och jag förstå dem. Inget litet brev utan ett stort paket.

Ni kan förövrigt inte hantera brev inom Sverige heller, då jag i Aug. skickade jag ett brev till min dotter i Uppsala och det tog över två veckor för det att komma fram, så försändelser inom Sverige är inte heller någon garanti för den delen. Man får vara glad att det inte försvann helt. Postade samtidigt ett annat brev till Norrland och det anlände efter tre dagar, så det var inte tal om någon missad tömning av någon postlåda.

Det är inte rimligt eller troligt att ett företag i USA kommer att ersätta mig för tull, moms och PostNords Exp. avgift. I det fall att de måste skicka mig en ny stämpel så får den försändelsen ett nytt nummer och då får jag ett nytt krav på för tull, moms och PostNords Exp. avgift….

De känns som de som handlar från länder utanför EU skall bestraffas och enligt PostNord så har dessa försändelser lägsta prioritet.

Rose-Marie Carlsson

 

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.